“You were not made to live as brutes, but to follow virtue and knowledge”.
Dante Alighieri

Finanza Futura has research in its DNA. We like to work on assignments assuring the highest privacy standards to customers but we like also to conduct research on our own, with or without a third-party contribution. Among our research fields, we want to mention the following: e-commerce, digital revolution, low-cost flights, the future of travel agencies, business foresight, change management, raw materials, the future of food, traditional food products, geographical indications, and food for the elderly.

Publications of Marco Ginanneschi

Books

(2014), Naufragi aziendali. Diario di un consulente. Caosfera Ed., Vicenza. “Corporate failures. A Consultant’s Diary”.

 

Academic articles

(2024) M. Ginanneschi, Quello che il futuro non deve dire e la scomparsa dei cassieri dal supermercato, «SAU Quaderni», 8 gennaio 2024 https://www.sau-quaderni.org/futuro-scomparsa-cassieri/

(2023) M. Ginanneschi, Sostenibilità e imprese di trasformazione agroalimentare, in «T24 Quotidiano economico della Toscana» (Sole 24 Ore), 5.12.2023 Sostenibilità e imprese di trasformazione alimentare – T24 (ilsole24ore.com)

(2023) M. Ginanneschi, I PAT, il “tesoro” ancora da scoprire, in «T24 Quotidiano economico della Toscana» (Sole 24 Ore), 16.03.2023 https://t24.ilsole24ore.com/art/i-pat-il-tesoro-ancora-da-scoprire

(2022) M. Ginanneschi, Manifesto for a regionally oriented food industry«Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development», 2022, 12(1), 1–5. https://doi.org/10.5304/jafscd.2022.121.002

(2022), “Trasformazione agroalimentare: «Industria gentile» e «obiettivo 25%» per il consumo di prodotti locali“, Georgofili Info, 15 giugno.

(2022), “From Farm to Fork: The difficult Journey of Healthy Food, World Food Policy, 8 (1), 144-160.

(2022), “I raccolti perduti degli Etruschi. Stato dell’arte e prospettive dei prodotti agroalimentari tradizionali“, Alimenta, 1 (gennaio), 55-82.

(2021), “L’impatto della pandemia di Covid-19 sul Made in Italy agroalimentare“, Food Hub Magazine, 11 (dicembre), 54-69.

(2021), “Long-Term Strategic Thinking, The Themis Method and The Future of Food”, Technological Forecasting and Social Change, n.165, April.

(2020), The Future of Food after COVID-19 through the Lens of Anthropology”. Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development, 9(4), 1-3.

(2020), Il futuro del cibo, l’incognita Covid-19 e la lanterna dell’antropologo”, Georgofili Info, 29 aprile 2020.

(2020), “Made in Italy agroalimentare e origine dell’ingrediente primario”, Micro & Macro Marketing, Il Mulino ed., n.1/2020.

(2018), “The Role of e-Commerce in the Success of Low-cost Carriers”, Scientific Annals of Economics and Business, Vol. 65.

(2014), The Impact of E-Commerce on Hotel Management. Evidences from a Sample of Tuscan Hotels”, Almatourism, Vol. 5, No. 10.

(2014), “The Growth of Internet Purchases and The Travel Trade”, Tourism Economics, Volume 20, Number 5, October 2014, pp. 1105-1115 (11).

(2012), “Mandorle, una materia prima strategica: dinamiche di mercato e fabbisogno dell’industria dolciaria”, Rivista di Economia Agroalimentare, Franco Angeli, Nr. 3/2012.

(1997), “La politica estera della Banca d’Inghilterra tra le due guerre”, Storia delle Relazioni Internazionali, Firenze, n.2 1995/96, giugno 1997.

(1996), Genesi dell’area del dollaro. A proposito di un recente saggio di Barry Eichengreen, Storia delle Relazioni Internazionali, Firenze, n. 2 1994/95, giugno 1996.

(1994), Crisi debitoria, evoluzione del sistema finanziario internazionale e ruolo del Fondo Monetario Internazionale, Studi e Informazioni, Firenze, Banca Toscana, I, 1994.

 

Popular science articles

(2014), “Premio Expo 2015”, Informabio, Informabio, 50, dicembre.

(2013), “Cantuccini toscani: export in crescita e qualità certificata”, Informabio, 46, dicembre.

(2013), “Mercato della Mandorla: dinamiche internazionali e opportunità per la mandorlicoltura italiana”, Informabio, 44, giugno.

 

Collective volumes

(2001) M.Ginanneschi-C.Ferrero, “I pagamenti bancari con l’estero”, in C. Morichini (a cura di), Noi e la Banca, Quaderno di Piccola Industria, Unione Industriale Biellese, Biella 2001.

 

PhD Thesis

(1998) “Lotta per la supremazia finanziaria. Stati Uniti e Gran Bretagna dal 1918 al 1944”. Università degli Studi di Firenze. Biblioteca Nazionale di Firenze.

 

 

Papers presented at International Conferences

(2001) The World Economic Situation and the Strategy of the Italian Textile Industry, Biella, 10.10.2001, Taegu Kyungbuk Textile Industry Association and Industrial Union of Biella, 2° International Conference.

(2000) Le Business électronique à Biella, 23.11.2000, Proceedings of the «9° Biennale Textile de Roanne».

(1998) Dollar gegen Pfund. Kurze Geschichte eines Kampfes um die Vorherrschaft in der Finanzpolitik, 10.06.1998, Seminar at the University of Wuerzburg, Faculty of Economics (Prof. Peter Bofinger), paper.

 

Newspaper articles

(2000) “Globalizzazione dei mercati, sì. Reciprocità anche, grazie”, Eco di Biella, 3.02.2000

(1999) “Luci e ombre della Russia”, Eco di Biella, 2.12.1999

(1998) “Come cambieranno.. i cambi? Le novità alla svolta del secolo”, Eco di Biella, 31.12.1998

Share This